RESEBERÄTTELSE

FLORIDA OCH KARIBIEN 2024

Texten är publicerad av Lars-Gunnar Bengtsson i Stigmännens medlemsblad våren 2024. Medlemsbladet med tillhörande bilder nås här.

Orientering – over there

Nya äventyr och once in a lifetime

ett äventyr med värme, sol och

orientering i fokus

Några noteringar under min resa följer här...

Jag lämnade Blekinge 4 januari - från en gul väderleksvarning, 30 cm snö, hård blåst och svinkallt. Och en ömmande rygg efter all snöskottning. Vart är vi på väg...? Här kommer svaret...

Florida | Karibien
Resa den 5-18 januari 2024

Vilka var vi ? Ett 75-tal orienteringsveteraner som reste med Per Nordahl AB.

Per som ordnat orienteringsresor sedan 1984. Vad har jag upplevt tidigare under dessa resor?

Många länder i Europa, Nya Zeeland, Australien, flera länder i Sydamerika och på Galapagos. Och nu väntade ett nytt äventyr med kryssning, underhåIIning, orientering, sol och värme.

Aldrig tidigare har jag varit i Amerika. Nu eller aldrig, så tänkte jag.
Det blev först övernattning på hotell i Kastrup för att kl. 06.45 kommande morgon stiga på flyget till Frankfurt. Där blev det några timmars väntan innan vi gick ombord till nästa flyg. En 10 timmars flygresa över Atlanten till Orlando mitt på Floridahalvön.

Vilken start på resan...!
En heldag i världens största nöjespark. Detta räknat i både yta och antalet årliga besökare - 60 miljoner med 75 000 anställd personal. Hit hittade Walt Disney för 52 år sedan. Vi hann med att se åtta shower bla. Indiana Jones, Beauty and the Beast, Muppet 3 D, Mickey and Minnie, Star wars... Dagen överträffade allt jag tidigare upplevt inom nöjesvärlden.

Från Tampa på Floridas västkust utgick Norwegian Jade med fem dagars kryssning i Karibien. Ombord fanns 13 restauranger och 12 barer och kafeér och allt som har med nöjesupplevelser och roliga hälsoaktiviteter på detta jätteskepp. Jag och min hyttkamrat Bernt Löfkvist från Bjursås hade vår hytt på våning nio. Varje kväll inbjöds vi till att uppleva olika shower i världsklass.
Första anhalt blev Nassau, en liten ö som är huvudstad i Bahamas.

Där var vi inte ensamma! Redan låg det tre jätteskepp vid kaj och besök i Nassau är populärt. Det kan komma 35 000 besökare dit vissa dagar. Med hjälp av en tydlig karta och Oskars trevliga guidning blev vi lotsade genom centrum med avslutande bad i kristallklart vatten. Nästa ilandstigning var planerat till båtföretagets privata badstrand. Dit skulle vi komma med mindre (300 passagerare) båtar från vårt skepp. Regn och blåst vid ankomsten gjorde att vi fick kryssa vidare. Väl på båten hade vi 27 grader och tillgång till pooler och varmt bubbelbad. Och väl omhändertagna blev vi av cirka 1000 personal på båten. Vi bör ha varit något över 2000 passagerare. Sol blev det även denna dag till sjöss och solstolar fanns det överallt.

All mat och dryck på skeppet ingick i resan. Så barhäng var svårt att undvika därtill mjukglassen på flera däckplan. På tal om allt störst, bäst och värst… Medelåldern på båten var tämligen hög och värst midjemått hade amerikanska förtecken.

Sista kvällen fick jag tillfälle till att prata med näst högsta befäl på båten. En Värmlänning som jobbat i rederiet i 27 år och nu hade sin hemvist i Filipinerna. Jag fick reda på att vattnet på båten var “hemmagjort” Atlantvatten som är avsaltat och klorerat. Han hade varit i Karlshamn och noterade att på den tiden var Karlshamnsglassen god. Jag tog naturligtvis tillfälle att berätta om klubbens produktion av skärgårdskartor/sjökort. Han var märkbart intresserad.

Det fanns gott om tillfäIlen till fysisk aktivitet. Promenadstråket runt skeppet var cirka 600 meter och på övre däck kunde du springa på en 400 meter lång Iöparbana. Där fanns en basketplan och ville du träna golfsvingen var det bara till att krypa in i en nätbur. Tre gånger besökte jag motionsrummet och cross-fit-maskinen med utsikt över Atlanten.

Efter avslutad kryssning väntade tre orienteringstävlingar.

Tillbaka till Tampa efter 5 dagar till havs och direkt till ett sprintrace längst ut i kustbandet söder om Tampa Bay. Häftigt! Här fick man huka sig mellan den rikliga växtligheten och efter målgång direkt ut i havet för bad. Vem var snabbast på den orangea banan bland 20-talet löpare? Grattis Nils-Arne Håkansson Stigmännen Karlshamns Orienteringsklubb. Kvällen ägnades åt sightseeing längs strandpromenaden och pizza i varm och inbjudande utomhusmiljö.

Lördagens avresa till nästa orientering blev redan kl. 08.00 till Sagoskogen en timmes bussresa norr om Tampa. Någon form av skägglav hängde ner från träden. Den kallas för spanska mossan. Landskapet på Floridahalvön kännetecknas av Iiten kupering och överallt en massa småsjöar. Många har strandtomt.

OK med Iöpbarhet och sikt i skogen. Samtidigt startade 300 skolelever från närliggande skolor. Vilken disciplin vid deras uppvärmning! En del tillhörde en Navy school. Det fick mig att tänka på Hällevikslägret där jag var ledare ett antal år i slutet av 60-talet. Då var det Major Fritz Sjöberg som på en hög pidestal taktfast ledde gymnastikövningarna.

Kvällen avslutades med spårvagnsåkning mot nöjeskvarteret Ybor City. På väg dit mötte vi alla Tampa Bay-fans på väg till hemmaarenan Amalie Arena. Under kvällen kunde vi på en storbildsskärm 5x3 meter följa matchen och se svensken Hedman göra första målet med ett rungande slagskott. Tampa Bay vann över Anaheim med 5-1. Några i sällskapet besökte matchen.

Söndagens kylslagna tävling var på universitetsområdet University of south Florida med 50 000 elever från 150 olika länder. Allting är ju stort “Over there” har vi ju hört. Det blev mycket Iöpning men även en del klurigheter i vacker park- och skolmiljö.

Under eftermiddagen fick vi en häftig upplevelse. Sjökor har jag sett på TV men nu fanns de i hundratal i det varma vattnet utanför ett kraftverk. Märkliga däggdjur som kan väga 1000 kg och behöver hämta luft var tredje minut.

Måndagen 15 januari

Det blev en lång bussresa på 46 mil från Tampa Bay till Miami. Lite dagsinfo. Bensinen kostar runt en tia. Enorm biltrafik överallt. Oskar passade på att ge en intressant och utförlig information om USA under resan samt alla spännande platser vi passerade. Vi gjorde 3 stopp under resan. Största delen av bussresan gick genom Everglades, som är ett träskområde. En vildmark som till ytan är en av USAs största. Vilket fågel- och djurliv!!

Överallt såg man stora rovfåglar, ormhalsfågel, ibisfågel, amerikansk häger, pelikaner m.m. Gick man nära det grunda vattnet fick man se upp. Massor av jättestora alligatorer låg stilla och lurpassade. Även stora sköldpaddor trivdes i värmen som nu låg runt 25 grader i luften. Allt detta kunde vi bevittna på mycket nära håll.

Till Miami kom vi sent på eftermiddagen. Miami är en av USAs tio största städer. För att komma till Miami Beach passerade vi igenom Miami. Nu kom vi till USAs mest berömda badort och vårt hotell låg mitt i epicentrum ett stenkast från stranden. Här hade Zlatans smågrabbar nyligen lekt på stranden och fotbollsvärldens störste Lionel Messi har nu flyttat hit från Paris och gör även här succé. Alla matchbiljetter under året är redan slutsålda. Kvällen tackos-måltid avnjöts sittande i gatuvimlet. Detta följdes upp med rumskompisen Bernt Löfkvists ordspråk — en dag utan glass är en förlorad dag — ja... nog förlorade vi en massa dollar! Det blev min dyraste glasskula någonsin.

Tisdagsmorgonens tidiga frukost följdes upp med snabb promenad till beachen och hotellets solstolar med tillhörande handduk. 28 grader varmt och ryggläge direkt, men det inbjudande havet med gradtalet 24 lockade snabbt till bad. Kl. 10.30 fick vi guidning av Oskar längs Ocean Drive Promenade och i Art Deco District. Massor av intressanta byggnader och underbara vyer längs stranden.

Därefter blev det åter ryggläge i solstolen. Även denna kväll avnjöts måltiden i månljusets sken. Partystämning på flera gator accompanjerat av färgrik Ijussättning. Trots drygt fyra timmar i solstolen visade stegräknaren på över 23 000. Imorgon hemresa via Orlando Florida — Frankfurt — Kastrup.

Allt detta fick jag uppleva i stor social gemenskap. Från Blekinge deltog Eva-Lisa och Nils-Arne Håkansson, Ingrid och Lars-Ove Ström från Ronneby OK. Samt flertalet orienteringsvänner från Skåne.

Aldrig tidigare har jag fått uppleva så många positiva upplevelser under så kort tid.

Men inte är det lätt att komma in i USA. En massa digital förhandsinformation att fylla i och papperskvitton ESTA - Electronic System for Travel Authorization - för att bli godkänd för inresa. Från resans början passerade vi 5 säkerhetskontroller och blev visiterade med handpåläggning över hela kroppen. En personal var till och med nere i mina kalsonger och kollade. Ytterligare två kontroller med ansiktsavkodning innan vi kunde embarkera kryssningsfartyget. Allt detta efter “elfte september”.

Att jag fått denna möjlighet att på höstens dagar få uppleva alla dessa resor har jag två sparsamma mostrar att tacka.

Stort TACK till familjen Nordahl som minitiöst planerat en äventyrsresa med mycket allt och mer därtill. Oskar är en mästare på att ta reda på intressant information och förmedla den med entusiasm och värme. En succeresa!

Men med lite perspektiv och begrundan. Borta bra men hemma bäst. Att på hemmaplan ensam vandra längs naturreservatet Eriksbergs Stränder eller lägga till med båten för övernattning på en Robinson Qroseö i Blekinge skärgård förblir nummer ett i min upplevda livskvalitet.